Aerial Yoga stijlen

Yoga kan ontspannend, inspannend, laagdrempelig, maar ook uitdagend zijn.
Oftewel, er zijn allerlei soorten en zo ook in de Aerial Yoga. Zo is er altijd wel één die bij jou past. Welke Aerial Yoga vorm past bij jou?

Aerial Yoga

In deze les staat Yoga in samenwerking met een doek (hangmat) centraal. Het doek hangt als een soort schommel/hangmat boven de grond en zal je ondersteunen bij de verschillende yoga oefeningen. 
Iedereen heeft een eigen doek en een yogamat. Door te werken met een doek, zijn alle oefeningen die normaal alleen weggelegd zijn voor zeer geoefende Yogi’s, nu uitvoerbaar voor iedereen (jong en oud, geoefend of niet geoefend).
Het doek gaat je ondersteunen in een heleboel houdingen en je uitdagen in balans en kracht. Daarnaast is het zo dat je zelfs mentaal aan de slag bent. Denk maar eens aan het feit dat het doek boven de grond hangt (hoogte) en je dus volledig vertrouwen moet hebben in jezelf, de materialen maar ook in de docent. Het draait hierbij dus ook om vertrouwen en loslaten.
Tijdens de oefeningen zul je merken dat het doek je op plekken raakt en masseert die wellicht gevoelig zijn doordat daar (veel) spanning wordt vastgehouden. De uitdaging voor jou zit hem in hoeverre je hierin kunt ontspannen zodat de spierspanning weg kan ebben en je weer soepeler wordt in je dagelijkse bewegingen. Het werken met je ademhaling is hierin van groot belang!
Yoga beoefenen in combinatie met een doek creëert ruimte tussen je wervels, het brengt je soepelheid en flexibiliteit, zowel lichamelijk als geestelijk.


Aerial Restorative Yoga

Wil je rustig leren om naar binnen te keren (te vertragen) en te ontspannen? dan is dit de juiste les voor jou!

Bij de AERIAL RESTORATIVE YOGA ga je op een leuke manier en op jouw tempo bezig met je onderbewustzijn. Je gaat ‘bewust’ voelen en onderzoeken waar jouw beperkingen en gevoeligheden liggen. Je ervaart waar de spanning zit en leert hoe je dit kunt loslaten. Het doek gaat je hierbij helpen.

Het kan best confronterend zijn om bewust te gaan ‘voelen’. Je merkt dat het soms pijnlijk en ook wat emotioneel kan zijn om de stijve spieren, gewrichten en wervelkolom los te maken. Het lichaam geeft vaak in eerste instantie veel weerstand omdat het lichaam soms bij een simpele ontspanning, al niet weet wat het overkomt.

We blijven dan ook wat langer in houdingen zitten/liggen en/of bewegen, om het lichaam een soort van te herprogrammeren/heropvoeden. Je hebt dan alle tijd om aan de houding te wennen (die anders aanvoelt dan je normale dagelijkse houding) en met behulp van je ademhaling te gaan ontspannen. Na verloop van tijd ga je merken dat het lichaam zich overgeeft en de spanning loslaat! De kunst is dan ook om dit te observeren zonder oordeel. Dit is het meditatieve/mindfulness deel van de Restorative Aerial Yoga. 


Aerial Yin/Yin Yoga

(Aerial) Yin Yoga lijkt makkelijk maar is vaak moeilijker dan andere (Aerial) yoga vormen. Dit komt omdat je vaak ineens tot stilstand komt vanuit je dagelijkse, drukke leven. Sommige mensen verlangen naar deze rust en stilte, andere mensen vinden de overgang te groot. Wil je eerst, op jouw tempo, leren om te vertragen en te ontspannen? dan raad ik je de Aerial Yoga Restorative aan.

Bij de AERIAL YIN YOGA maak je gebruik van het doek als hulpmiddel en bij YIN Yoga zijn dat kussens/bolsters en blokken. Deze les zal een combinatie zijn van een gewone Yin en Aerial Yin.

Yin houdingen in het doek kun je intenser of minder intens maken, ook wordt de energiestroom in je lichaam nog meer gestimuleerd en gebalanceerd. Daarnaast geeft het doek nog meer massage aan het bindweefsel en stimuleert het de bloedsomloop.

De houdingen kunnen 3 tot 10 minuten worden aangehouden waarin je gelegenheid creëert om je spierspanning volledig los te laten en alleen als je je spierspanning loslaat, kom je in de diepere laag, namelijk het bindweefsel. Het bindweefsel rekt dan langzaam wat op en dat zorgt voor meer flexibiliteit in het bindweefsel. Daarnaast voorkom je klachten en/of kun je je klachten verbeteren én je zit lekkerder in je ‘vel’.

Ben je bekend met Yin op de yogamat dan is dit een leuke en vooral fijne variatie.


Pregnancy Aerial Yoga

Je bent zwanger en je wil yoga blijven doen of je wil extra aandacht geven aan je lichaam om fit en sterk te blijven tijdens de zwangerschap. Denk dan aan ZWANGERSCHAPS YOGA! Deze yoga kan ook in de doeken gegeven worden! In deze Pregnancy Aerial Yoga les maak ik een combinatie van oefeningen met én zonder het doek.

Ook deze les zal ik in workshop vorm gaan geven. Hoewel je, normaal gesproken, vanaf elk trimester in kunt stromen, heb ik nu het idee gevat om iedereen op het zelfde moment van hun zwangerschap, te laten beginnen. Op deze manier beleeft iedereen zijn zwangerschap in dezelfde fase waardoor er een leuke band ontstaat en je elkaar kunt helpen en ondersteunen, als daar behoefte aan is. Daarnaast bouw je gezamenlijk óp (2de trimester) en ook weer áf (3de trimester). Afhankelijk van het trimester waar je je in bevindt, zijn de oefeningen namelijk licht of juist wat intenser. Ook leer bewuster met je zwangerschap (contact met je baby) om te gaan, leer je specifieke ademhalingstechnieken die nuttig zijn voor jezelf gedurende jouw zwangerschap maar ook tijdens de bevalling en krijg je voldoende informatie om te zorgen dat je zelfverzekerd je zwangerschap doorloopt en de keuzes maakt (hoe wil je bevallen e.d.) die bij jouw passen.  Daarnaast spreken we één keer een partnerles af (zonder Aerial Yoga doek).

Vanwege te weinig capaciteit is deze workshop tot nader order uitgesteld maar houdt mijn website in de gaten!


Aerial Kids

Deze workshop voor kinderen is een feestje!

Luchtyoga voor kinderen (Aerial kids)

Lijkt het je leuk om te kunnen zweven of om je te gedragen als een echte circusartiest? Bij luchtyoga, laat het doek je vliegen en zet het je wereld op zijn kop. Het doek is je hulpje tijdens de les waardoor je opeens dingen kunt doen waarvan je dacht dat je dat niet zou kunnen. Het doek helpt je om een goede balans te krijgen, zorgt dat je sterker en leniger wordt én leert je te vertrouwen op jezelf. Natuurlijk gaat dit alles samen met veel lol en plezier! Lijkt je dit wat? geef je dan snel op voor deze workshop.

Deze workshop is nog niet in de planning maar houdt mijn website in de gaten!


Mama & baby Yoga (combi met doek)

Wanneer je, na je bevalling, weer toe bent om fysiek wat kracht op te gaan bouwen, dan is is dit een leuke start! We gaan je fysieke inspanning langzaam opbouwen, zodat je uiteindelijk weer toe bent om een stevigere yoga les (of ander soort sport ) te gaan volgen. Het leuke aan deze les is dat je dit samen met je baby doet! Het gewicht van je baby is jouw basis om je kracht op te bouwen en daarnaast betrek je je baby dusdanig bij de oefeningen dat het een gezellig samenzijn is, een uitje voor jou en je baby! In deze les worden de oefeningen voornamelijk op de mat gedaan maar de Savasana is natuurlijk heerlijk, samen met je baby, relaxen in het doek! (hangmat).

Uit ervaring is gebleken dat het het leukst is, voor zowel moeder als baby, om 14 weken na je bevalling, te beginnen.

Deze les is écht bedoelt als opstart van jouw fysieke lichaam en het opbouwen/versterken van de mama&baby band. (Baby tot max. 6 maanden.)

Vanwege te weinig capaciteit is deze workshop tot nader order uitgesteld maar houdt mijn website in de gaten!


Meditatie

MEDITATIE gaat over stilte. Aanwezig zijn in het moment en observeren wat is! De beoefening zal best pittig zijn in het begin waarin je voortdurend wordt afgeleid door prikkels van buitenaf. Des te vaker je mediteert hoe meer rust je vindt in de beweging van je gedachten.In veel lessen is MEDITATIE een vast onderdeel. Het gevolg van een langdurige concentratie zal leiden naar een meditatieve staat van ZIJN.