onze lessen

Hieronder ons les aanbod

Aerial Yoga

In deze les staat Yoga in samenwerking met een doek (hangmat) centraal. Het doek hangt als een soort schommel/hangmat boven de grond en zal je ondersteunen bij de verschillende yoga oefeningen. Iedereen heeft een eigen doek en een yogamat. Door te werken met een doek, zijn alle oefeningen die normaal alleen weggelegd zijn voor zeer geoefende Yogi’s, nu uitvoerbaar voor iedereen (jong en oud, geoefend of niet geoefend). Het doek gaat je ondersteunen in een heleboel houdingen en je uitdagen in balans en kracht. Daarnaast is het zo dat je zelfs mentaal aan de slag bent. Denk maar eens aan het feit dat het doek boven de grond hangt (hoogte) en je dus volledig vertrouwen moet hebben in jezelf, de materialen maar ook in de docent. Het draait hierbij dus ook om vertrouwen en loslaten. Tijdens de oefeningen zul je merken dat het doek je op plekken raakt en masseert die wellicht gevoelig zijn doordat daar (veel) spanning wordt vastgehouden. De uitdaging voor jou zit hem in hoeverre je hierin kunt ontspannen zodat de spierspanning weg kan ebben en je weer soepeler wordt in je dagelijkse bewegingen. Het werken met je ademhaling is hierin van groot belang! Yoga beoefenen in combinatie met een doek creëert ruimte tussen je wervels, het brengt je soepelheid en flexibiliteit, zowel lichamelijk als geestelijk.

Docenten: Anuska en Angelique

Aerial Yoga Restorative en restorative/yin

Wil je rustig leren om naar binnen te keren (te vertragen) en te ontspannen? dan is dit de juiste les voor jou!

Bij de AERIAL YOGA RESTORATIVE ga je op een leuke manier en op jouw tempo bezig met je onderbewustzijn. Je gaat ‘bewust’ voelen en onderzoeken waar jouw beperkingen en gevoeligheden liggen. Je ervaart waar de spanning zit en leert hoe je dit kunt loslaten. Het doek gaat je hierbij helpen.

We blijven dan ook wat langer in houdingen zitten/liggen en bewegen, om het lichaam een soort van te herprogrammeren/heropvoeden. Je hebt dan alle tijd om aan de houding te wennen (die anders aanvoelt dan je normale dagelijkse houding) en met behulp van je ademhaling te gaan ontspannen. Na verloop van tijd ga je merken dat het lichaam zich overgeeft en de spanning loslaat! De kunst is dan ook om dit te observeren zonder oordeel. Dit is het meditatieve/mindfulness deel van de Restorative Aerial Yoga. 

De RESTORATIVE/YIN is een variatie van de RESTORATIVE. Hier wordt de les gecombineerd met YIN Yoga. Het blijft een Restorative yoga maar je blijft zo nu en dan langer (tussen 3 en 5 minuten) in de houding liggen of zitten om nog meer diepte te ervaren.

 

Docent: Anuska

Aerial Yin/Yin

(Aerial) Yin Yoga lijkt makkelijk maar is vaak moeilijker dan andere (Aerial) yoga vormen. Dit komt omdat je vaak ineens tot stilstand komt vanuit je dagelijkse, drukke leven. Sommige mensen verlangen naar deze rust en stilte, andere mensen vinden de overgang te groot. Wil je eerst, op jouw tempo, leren om te vertragen en te ontspannen? dan raad ik je de Aerial Yoga Restorative aan.

Bij de AERIAL YIN YOGA maak je gebruik van het doek als hulpmiddel en bij YIN Yoga zijn dat kussens/bolsters en blokken. Deze les zal een combinatie zijn van een gewone Yin en Aerial Yin.

Yin houdingen in het doek kun je intenser of minder intens maken, ook wordt de energiestroom in je lichaam nog meer gestimuleerd en gebalanceerd.

 Daarnaast geeft het doek nog meer massage aan het bindweefsel en stimuleert het de bloedsomloop.

De houdingen kunnen 3 tot 10 minuten worden aangehouden waarin je gelegenheid creëert om je spierspanning volledig los te laten en alleen als je je spierspanning loslaat, kom je in de diepere laag, namelijk het bindweefsel. Het bindweefsel rekt dan langzaam wat op en dat zorgt voor meer flexibiliteit in het bindweefsel. Daarnaast voorkom je klachten en/of kun je je klachten verbeteren én je zit lekkerder in je ‘vel’.

Ben je bekend met Yin op de yogamat dan is dit een leuke en vooral fijne variatie.

Docenten: Anuska

Aerial Pregnancy Yoga

Je bent zwanger en je wil yoga blijven doen of je wil extra aandacht geven aan je lichaam om fit en sterk te blijven tijdens de zwangerschap. Denk dan aan ZWANGERSCHAPS YOGA! Deze yoga kan ook in de doeken gegeven worden! In deze Pregnancy Aerial Yoga les maak ik een combinatie van oefeningen met én zonder het doek.

Ook deze les zal ik in workshop vorm gaan geven. Hoewel je, normaal gesproken, vanaf elk trimester in kunt stromen, heb ik nu het idee gevat om iedereen op het zelfde moment van hun zwangerschap, te laten beginnen. Op deze manier beleeft iedereen zijn zwangerschap in dezelfde fase waardoor er een leuke band ontstaat en je elkaar kunt helpen en ondersteunen, als daar behoefte aan is.

Daarnaast bouw je gezamenlijk óp (2de trimester) en ook weer áf (3de trimester). Afhankelijk van het trimester waar je je in bevindt, zijn de oefeningen namelijk licht of juist wat intenser. Ook leer bewuster met je zwangerschap (contact met je baby) om te gaan, leer je specifieke ademhalingstechnieken die nuttig zijn voor jezelf gedurende jouw zwangerschap maar ook tijdens de bevalling en krijg je voldoende informatie om te zorgen dat je zelfverzekerd je zwangerschap doorloopt en de keuzes maakt (hoe wil je bevallen e.d.) die bij jouw passen. Daarnaast spreken we één keer een partnerles af (zonder Aerial Yoga doek).

Vanwege te weinig capaciteit is deze workshop tot nader order uitgesteld maar houdt mijn website in de gaten!

Docent: Anuska

Pregnancy

Aerial Kids

Deze workshop voor kinderen is een feestje!Luchtyoga voor kinderen (Aerial kids)

Lijkt het je leuk om te kunnen zweven of om je te gedragen als een echte circusartiest? Bij luchtyoga, laat het doek je vliegen en zet het je wereld op zijn kop. Het doek is je hulpje tijdens de les waardoor je opeens dingen kunt doen waarvan je dacht dat je dat niet zou kunnen. Het doek helpt je om een goede balans te krijgen, zorgt dat je sterker en leniger wordt én leert je te vertrouwen op jezelf. Natuurlijk gaat dit alles samen met veel lol en plezier! Lijkt je dit wat? geef je dan snel op voor deze workshop.

Deze workshop is nog niet in de planning maar houdt mijn website in de gaten!

Docenten: Anuska

mama & Baby Yoga

(combi met doek)
Wanneer je, na je bevalling, weer toe bent om fysiek wat kracht op te gaan bouwen, dan is is dit een leuke start! We gaan je fysieke inspanning langzaam opbouwen, zodat je uiteindelijk weer toe bent om een stevigere yoga les (of ander soort sport ) te gaan volgen. Het leuke aan deze les is dat je dit samen met je baby doet! Het gewicht van je baby is jouw basis om je kracht op te bouwen en daarnaast betrek je je baby dusdanig bij de oefeningen dat het een gezellig samenzijn is, een uitje voor jou en je baby! In deze les worden de oefeningen voornamelijk op de mat gedaan maar de Savasana is natuurlijk heerlijk, samen met je baby, relaxen in het doek! (hangmat).
Uit ervaring is gebleken dat het het leukst is, voor zowel moeder als baby, om 14 weken na je bevalling, te beginnen.

Deze les is écht bedoelt als opstart van jouw fysieke lichaam en het opbouwen/versterken van de mama&baby band. (Baby tot max. 6 maanden.)

Vanwege te weinig capaciteit is deze workshop tot nader order uitgesteld maar houdt mijn website in de gaten!

Docent: Anuska

Aerial Nidra

Wat is Yoga (aerial) Nidra?

Yoga Nidra is een oude heilige vorm van meditatie. Dit kun je voor oneindig veel redenen beoefenen. De belangrijkste reden is om een diepe ontspanning te weeg te brengen voor lichaam en geest. Daarnaast kan het een bijzondere ondersteuning zijn bij verschillende gezondheidsklachten: burn-out, hoge bloeddruk, hoofdpijn/migraine, slaapstoornis, stresssyndroom, astma, angst en overgangsklachten. Yoga Nidra is ook geschikt voor zwangere vrouwen.

Gedurende de Aerial Nidra (Yogische slaap) sessie kom je in een diepe ontvankelijke staat van ontspanning, terwijl je totaal alert blijft gedurende de gehele sessie. Het is een compleet begeleidde meditatie dus je hoeft alleen maar naar mijn stem te luisteren. Deze vorm van meditatie nodigt je uit om jouw innerlijke wijsheid en helderheid naar het oppervlakte te laten komen. Jouw innerlijke wijsheid zal de verschillende problemen, vraagstukken en dilemma’s die je in je dagelijks leven tegenkomt, helpen verhelderen en oplossen. Een yoga Nidra sessie staat gelijk aan 4 kwalitatieve uur slaap. Het is dus een soort ‘Power nap’.

Wat is het verschil tussen Yoga Nidra en Aerial Nidra? 

Het enige verschil tussen een Aerial en een Yoga Nidra is dat de workshop in samenwerking met een aerial yoga doek wordt gedaan in plaats van op de yogamat met props. 

Hoe ziet de workshop eruit?

Deze workshop staat dus in het teken van ontspannen. We starten met wat vloeiende en opwarmende bewegingen, gevolgd door een paar Yin yoga houdingen om de spanningen los te laten uit het lichaam en om uit het hoofd en ín het lichaam te zakken. Dit doen we allemaal in samenwerking met het doek. Dan volgt er een lange Yoga Nidra sessie, waarbij je 30 tot 40 minuten comfortabel in het doek ligt met een dekentje over je heen en eventueel een kussentje onder je hoofd. Je mag het jezelf zo comfortabel mogelijk maken! 

Zorg dat je naast yogakleding ook warme sokken en een trui meeneemt. De middag eindigen we met homemade chai thee.

De Aerial Nidra is een maandelijks terugkerende workshop en is te vinden in het rooster, waar je je ook kunt inschrijven. De bijdrage is € 25,-
Minimaal aantal deelnemers om de workshop door te laten gaan is 3.

Docent: Anuska

sound of Silence

Meditatieve ontspanning

Stilte vind je terug in iedere yogales. Riemer en ik hebben ervoor gekozen om ongeveer ééns in de maand, op zondagochtend, een extra moment voor ‘jezelf’ aan te bieden. In het rooster kun je zien op welke zondagen dat zal zijn.


‘Het omarmen van rust kan er voor zorgen dat er ruimte komt voor mogelijk iets anders. Bijvoorbeeld het ontstaan van diepere ontspanning, ruimte, tevredenheid en inspiratie.’


In deze les staan ontdekking en persoonlijke ontwikkeling centraal. Naast ontspanning is er in deze tijd afwisselend ruimte voor een geleide meditatie, muziek, delen van persoonlijke ervaringen, kennisoverdracht of een combinatie hiervan. Hierbij ben je vrij om je plek in de ruimte te vinden, te zitten of te liggen op een manier welke je als prettig ervaart. Hiervoor zijn er kussens, matjes, dekens en eventueel een muur om tegenaan te zitten.
We behandelen technieken zoals ademhaling, concentratie, contemplatie en aandacht. Het is er op gericht om een breder, dieper of ander bewustzijnsniveau te ervaren. The sound of silence is uiteindelijk een persoonlijke ervaring en een onderdeel van het yogapad. Ontdek het hier!

Bijdrage: tussen de 3 en 5 euro is fijn, dit kan contant in het bakje.

Docent: Riemer

Medit Flow

Deze les bestaat uit een vaste opbouw. Er is een vaste serie asana’ s, een ademhalingsoefening en meditatieve ontspanning. Het voordeel van een vaste serie houdingen is dat je snel vorderingen zult maken en dat ook zult opmerken. Daarnaast kun je, wanneer je de serie een beetje kent, je aandacht naar binnen verplaatsen. Hierdoor kun je je aandacht richten op je ademhaling en jouw lichaam in zijn geheel. Het wordt op termijn een flow van ademhaling en beweging. Naast het oefenen van gerichte aandacht zul je merken dat je kracht en flexibiliteit (enorm) toenemen. 

Afhankelijk van je eigen niveau zul je verschillende variaties van de oefeningen aangeboden krijgen.

In de yoga zaal zijn uiteraard matjes en kussens beschikbaar. Gezien de huidige maatregelen is het fijn als je een eigen yogamat (indien je die hebt) of een grote handdoek mee brengt. Verder raden we je ook aan om een vest, sokken of een deken voor de eindontspanning, mee te nemen.

Bijdrage: een bijdrage van €8,- is fijn, dit kan contant in het bakje.

Docent: Riemer

Nature's sound of Silence

Stilte wandeling

Als onderdeel van de Sound of Silence,  nemen wij jullie graag ook af en toe op de zondagen mee om, in elk jaargetijde, alle elementen van de natuur in ‘Stilte’ te bewonderen.  

Wij nodigen jullie uit om in het prachtige Ermelo, samen met ons, een 2 uur durende wandeling te gaan maken. Uiteraard wordt er ook ruimte gecreëerd voor een gezellige uitwisseling onder de wandelaars.

Na de wandeling verzorgen wij verse koffie en thee met een gezonde versnapering. Je bent vrij om een kleine vrijwillige bijdrage te doen bij de lekkernij-tafel.

Planning: 

Vanaf 10.45 uur ontvangen we jullie graag op de parkeerplaats van camping ‘de Paalberg/klimbos’ te Ermelo waar we om 11.00 uur met elkaar in gezelligheid zullen vertrekken. 

Adres:

Camping de Paalberg, Drieërweg 125, 3852 MA, Ermelo

Tips: 

Een goede maaltijd van te voren, kan wonderen doen maar wellicht neem je evengoed nog iets te eten mee. Onderweg zal een korte pauze worden ingelast om te eten en/of te drinken. Stevig schoeisel en warme/laagjes kleding mag niet ontbreken. 

Je kunt je aanmelden via het rooster

Wij kijken ernaar uit jullie te zien! 

Docent: Riemer, Angelique en Anuska

Livestream lessen

Doorlopend zijn er online lessen beschikbaar

Aerial Yoga

Maandagavond en woensdagochtend en -avond

Yoga op de mat

Dinsdag- en vrijdagochtend

ALLE NIVEAU'S

^